PROJEKT EDUKACYJNO-JĘZYKOWY „RAZEM W EUROPIE”

 


W dniach 27.06.-06.07.2015 r. grupa uczniów z Zespołu Szkół w Lipkach Wielkich wraz z opiekunem Radosławem Nowakiem brała udział w bardzo ciekawym projekcie w Niemczech, Szwajcarii i Francji. Był to projekt łączony ze szkołami z Warszawy oraz ze Skierniewic. Projekt zakładał wiele aktywności uczniów w zakresie podwyższania kompetencji językowych, a także zwiedzania oraz odwiedzania miejsc historycznych. Nie zabrakło również zabaw oraz czasu na rekreację. Uczniowie wrócili bardzo zadowoleni z nadzieją na kolejne projekty. A tak przedstawiał się plan naszej wyprawy:

 

Dzień 1-2

Po 12 godzinnej drodze dotarliśmy do Tuttlingen-Möhringen, gdzie znajdował się nasz hotel „Naturfreundehaus”. Uczniowie mieli czas na zakwaterowanie oraz rozpakowanie się. Następnie zjedliśmy kolację oraz omówiliśmy plan naszego spotkania. Wieczorem udaliśmy się na zwiedzanie pięknej miejscowości Tutlingen-Möhringen. To miasto powiatowe znajduje się w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, w rejencji Fryburg, w pięknym regionie Schwarzwald-Baar nad Dunajem. Należy dodać, że Tuttlingen leży w Jurze Szwabskiej w części Parku Natury Górnego Dunaju. Uczniowie mieli okazję poznania historii tego regionu na wzgórzu, z którego podziwiali całą miejscowość.

 

 

 

 

Dzień 3

Dzień kolejny rozpoczęliśmy od przedpołudniowego pobytu w parku wodnym TuWass w Tuttlingen. Było to stworzenie doskonałej możliwości poznania się oraz integracji wśród uczniów z 3 różnych szkół.

Następnie wróciliśmy do hotelu, zjedliśmy obiad i udaliśmy się do Konstancji nad jeziorem Bodeńskim. Uczniowie poznali historię miasta, dowiedzieli się, że od czasów średniowiecznych Konstancja była największą diecezją katolicką na północ od Alp. W 1414-1418 odbył się tu sobór, podczas którego dokonano wyboru nowego papieża Marcina V, kończąc tym samym wielką schizmę zachodnią. Było to jedyne konklawe na północ od Alp. W trakcie soboru spalono na stosie czeskiego reformatora Jana Husa. Konstancja to także miasto uniwersyteckie. Studiuje tu bowiem ponad 10 tyś. studentów. W Konstancji poza spacerem nad jeziorem Bodeńskim zwiedziliśmy:

Następnie udaliśmy się do Szwajcarii do miasta Kreuzlingen w kantonie Thurgau. Tam zwiedzaliśmy miasto i port oraz mieliśmy chwilę czasu na edukację rekreacyjną.

 

 

 

 

Dzień 4

Kolejnego dnia po śniadaniu udaliśmy się do Francji do Strasburga nad Renem. Odwiedziliśmy Radę Europy. Uczniowie mieli okazję zapoznania się z funkcjonowaniem RE oraz jej zadaniami. Obejrzeli również na ten temat film, a w Sali Plenarnej mieli okazję wysłuchać historii funkcjonowania RE oraz zadawać pytania.

Po wizycie w RE uczniowie zwiedzili Strasburg, który jest stolicą Alzacji. Dowiedzieli się, że w  tym mieście swoją siedzibę mają m.in. Rada Europy, Europejski Trybunał Praw Człowieka, Parlament Europejski oraz Eurokorpus. Strasburg jest również miastem uniwersyteckim. Atrakcjami turystycznymi były:

 

 

 

 

Dzień 5

Tego dnia udaliśmy się do Donaueschingen, w którym znajduje się źródło Dunaju. Uczniowie podzieleni zostali na 2 grupy. Pierwsza grupa udała się do miejscowej szkoły na zajęcia lekcyjne do Fürstenberg-Gymnasium (Gimnazjum im. Fürstenberg`a). Tam grupa uczniów podzielona w pary uczestniczyła w różnych lekcjach, integrowała się z uczniami, a także wspólnie z nimi jadła obiad. Druga grupa zwiedzała Donaueschingen. Uczniowie mieli okazję poznania historii miejscowości oraz rzeki Dunaj. Po powrocie do hotelu na uczniów czekali nauczyciele języka niemieckiego. Uczniowie podzieleni na grupy językowe ćwiczyli z native-speaker`ami język niemiecki. Zajęcia były bardzo ciekawe, towarzyszyła im atmosfera przyjaźni oraz wspólnego zrozumienia. Uczniowie pracowali metodami aktywnymi. Każdy z uczniów musiał coś powiedzieć, zaprezentować lub omówić. Wieczorem po zajęciach udaliśmy się na spacer wzdłuż Dunaju. Uczniowie mieli okazję, aby „dotknąć” Dunaju.

 

 

 

 

Dzień 6

Ten dzień wyglądał podobnie jak poprzedni, tzn. druga grupa uczniów udała się na zajęcia do Fürstenberg-Gymnasium, a pierwsza odkrywała źródło Dunaju. Uczniowie zwiedzali miasto, które ma wiele do zaoferowania. Uczniowie mogli zobaczyć katolicki kościół pw. św. Jana, zabytkowy Ratusz z piękną fontanną muzyków oraz pałac Donaueschingen należący do słynnej rodziny Fürstenberg. Wieczorem uczniowie uczestniczyli w zajęciach językowych z native-speakerem.

 

 

 

 

Dzień 7

W piątek udaliśmy się do Tübingen (Tybinga) nad rzeką Neckar. Uczniowie poznali historię tego pięknego, uniwersyteckiego miasta. Zwiedzili zabytkowy rynek, mogliśmy zobaczyć Kolegiatę św. Jerzego oraz Ratusz. Byliśmy z wizytą na Zamku Hohentübingen.

Następnie udaliśmy się do fabryki czekolady Ritter-Sport w Waldenbuch. Uczniowie obejrzeli film dotyczący produkcji znanej na świecie czekolady, poznali historię rodziny Ritter oraz zwiedzili niewielkie muzeum czekolady. Każdy odwiedzający otrzymał słodką niespodziankę od firmy. Mieliśmy również możliwość dokonania zakupów w sklepie firmowym.

Ostatnim punktem w tym dniu był Triberg w środkowym Szwarcwaldzie – miasto zegarów z kukułką. Do jego głównych atrakcji turystycznych należą najwyższy wodospad w Niemczech i muzeum zegarów z kukułką z największym zegarem tego typu na świecie. Uczniowie mogli podziwiać piękne tereny środkowego Szwarcwaldu oraz wodospady. Dużym zainteresowaniem cieszył się firmowy sklep 1000 zegarów, w którym spędziliśmy dużo czasu podziwiając ręcznie wykonane zegary.

Po powrocie do hotelu udaliśmy się nad Dunaj, aby podziwiać efekt zanikania Dunaju (tzw. Donauversickerung) polega to na tym, że bieg rzeki zostaje przerwany na skutek wsiąkania wody w grunt i przedostaje się pod ziemią jaskiniami krasowymi do tzw. Aachtopf. To bardzo ciekawe zjawisko, które zainteresowało uczniów, bowiem w pewnym momencie koryto drugiej, co do wielkości rzeki w Europie pozostało całkowicie suche.

 

 

 

 

Dzień 8

Po poprzednim wyczerpującym, ale bardzo bogatym w program dniu należała się nagroda, więc uczniowie udali się do wodnego parku rozrywki TuWass, w którym spędzili całe przedpołudnie. Zjeżdżali w ogromnych rurach, relaksowali się w jacuzzi, czy też w gorących termach, walczyli z nurtem rzeki lub po prostu pływali w basenie. Po południu zjedliśmy obiad oraz uczestniczyliśmy w grach i zabawach. Wieczorem zorganizowaliśmy ognisko pożegnalne, przy którym śpiewno piosenki oraz wspominano poszczególne dni naszego wyjazdu. Ponadto należy wspomnieć, iż każdego wieczoru spotykaliśmy się, aby posumować dzień. Omawialiśmy to, co nam się podobało, wyrażaliśmy nasze zdanie na różne tematy.

 

 

 

 

Dzień 9

Po śniadaniu rozpoczęliśmy pakowanie naszych walizek i porządkowanie pokoi. Spakowaliśmy nasze rzeczy do autokaru i udaliśmy się w drogę do Ulm nad Dunajem. Jest to uniwersyteckie miasto na skraju Badenii-Wirtembergii i Bawarii. Uczniowie mieli okazję zwiedzenia gotyckiej katedry (niem. Ulmer Münster), która jest najwyższa na świecie chrześcijańską budowlą sakralną, bowiem mierzy 161, 53 m. Z Ulm udaliśmy się w stronę granicy.

 

 

 

Dzień 10

Dziesiątego dnia dotarliśmy pełni wrażeń do Lipek Wielkich. Nasz pobyt wspominamy jako czas odkrywania nowych, bardzo ciekawych miejsc oraz czas podnoszenia naszych kompetencji w zakresie języka niemieckiego.

 

Bardzo dziękujemy Unii Europejskich Federalistów z Łodzi za pomoc w zorganizowaniu wyjazdu, w tym przede wszystkim panu Janowi Markockiemu, który wspierał nas oraz towarzyszył nam w naszej wyprawie. Podziękowania kierujemy również do współtowarzyszących nam szkół ze Skierniewic i Warszawy, z którymi wspólnie realizowaliśmy nasz projekt. Dziękujemy zatem pani Bożennie oraz pani Agacie, opiekunkom grup uczniów ze Skierniewic i Warszawy. Dziękujemy również panu Dyrektorowi Ferdynandowi Sańko za wsparcie i pomoc.

Możemy już zdradzić, że w przyszłym roku planujemy podobny projekt, który chcemy zrealizować w Austrii nieopodal Salzburga. Program będzie zakładał wiele atrakcji łącznie ze zwiedzaniem wielu zabytkowych miejsc w Austrii oraz w sąsiadujących z Austrią krajach. Zakładamy również możliwość doskonalenia języka niemieckiego w zaprzyjaźnionych szkołach, z native-speakerem oraz w sytuacjach naturalnych i spontanicznych.

 

Radosław Nowak

 

 

Powrót na stronę główną